Podwyżki komunalnych usług a ceny paliwa
Wielu z nas nasuwają się pytania, dlaczego byliśmy łupieni przez nasz narodowy koncern - mówił podczas wtorkowego (3 stycznia) prasowego spotkania prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz.
Jednym z przykładów są usługi transportowe. W ciągu roku została podniesiona cena jednorazowego biletu z 3,40 zł do 4 złotych. W górę poszły także bilety okresowe. Ponad 70 proc. tras obsługuje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji, które w paliwo zaopatruje Lotos.Jako samorząd musieliśmy podejmować decyzje o zwiększeniu finansowania wielu usług, a co za tym idzie niezbędne okazywały się podwyżki. Wszystko wskazuje na to, że takiej konieczności mogłoby nie być.
W naszej ocenie ceny na paliwo były nieuczciwie zawyżane - mówi prezes MPK Jerzy Roman.
Zużycie paliwa przez MPK w grudniu 2022 roku wyniosło 273 509 litrów. Natomiast w całym roku - 3 050 620 litrów.Tylko za grudzień różnica wynosi 270 tys. zł netto na naszą niekorzyść. Przeliczając to na cały rok daje nam to kwotę niemal trzech milionów złotych.
Jednak koszty paliwa były odczuwalne nie tylko w przypadku transportu zbiorowego. To szereg usług, m.in. odbiór odpadów komunalnych, w przypadku którego niezbędna była waloryzacja umowy o ok. 10 mln złotych.
Zawsze jednymi z najtrudniejszych decyzji są te dotyczące podwyżek - mówi przewodniczący Komisja Budżetu i Finansów Rady Miasta prof. Mirosław Gornowicz.
Samorządowcy liczą, że sprawy związane z cenami paliw oraz sprzedażą części udziałów spółki Lotos zostaną jak najszybciej wyjaśnione przez odpowiednie organa. Poza tym sprzeciwiają się takim działaniom, które negatywnie odbijają się na codziennym życiu mieszkańców.Za każdym razem byliśmy ostro atakowani przez opozycyjne Prawo i Sprawiedliwość. A teraz okazuje się, że prawdopodobnie te podwyżki byłyby niepotrzebne, gdyby nie sprawa zawyżania cen paliw.