Pociągi na trasie Ełk-Giżycko korzystają z nowej sieci trakcyjnej
Jak przekazała w czwartek w komunikacie spółka PKP PLK, prace są dofinansowane z funduszy unijnych – Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.
W czerwcu br. na modernizowaną trasę między Ełkiem a Giżyckiem (linia kolejowa nr 38 Białystok – Głomno) powróciły pociągi prowadzone przez lokomotywy spalinowe, a od środy podróż koleją jest możliwa także z wykorzystaniem nowo zabudowanej sieci trakcyjnej. Z tej możliwości skorzystało już PKP Intercity. Pierwszy pociąg elektryczny IC Hańcza wjechał na stację Giżycko o godz. 12.15. Oznacza to otwarcie nowego rozdziału w historii kolei na Mazurach - podała PKP PLK.
Spółka przekazała, że modernizacja i elektryfikacja trasy oznacza wygodniejsze podróże dla mieszkańców i turystów, lepszy dostęp do kolei dla wszystkich podróżnych oraz atrakcyjniejsze czasy przejazdu. Docelowo pociągi pasażerskie pojadą dwukrotnie szybciej niż przed modernizacją, czyli do 160 km/h zamiast 80 km/h. Pozwoli to na skrócenie czasu podróży w kierunku Olsztyna o około 50 minut, a czas przejazdu ma nie przekroczyć 2 godzin. Inwestycja zmniejszy oddziaływanie kolei na środowisko krainy Wielkich Jezior Mazurskich.
Na 49-kilometrowym odcinku Ełk – Giżycko podróżni korzystają z przebudowanych peronów na stacjach i przystankach Woszczele, Stare Juchy, Wydminy, Siedliska i Giżycko. Pociągi jeżdżą nowym torem, a bezpieczne podróże zapewniają nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Przebudowano 59 obiektów inżynieryjnych oraz zmodernizowano 26 przejazdów kolejowo – drogowych. Dla bezpieczeństwa na styku dróg i torów powstały dwa skrzyżowania bezkolizyjne w Giżycku (w ciągu ul. św. Brunona) i Wydminach oraz tunel pod torami dla osób pieszych na ul. Unii Europejskiej w Giżycku.
Wartość robót na odcinku Ełk – Giżycko wynosi 649 mln zł netto (798 mln zł brutto). Realizacja projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją” jest możliwa dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej – z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. Wartość dofinansowania to 499 mln zł netto.
Kontynuowane są prace na odcinku Giżycko – Korsze. Zakończenie robót planowane jest w połowie 2026 r., a udostępnienie tego odcinka przewoźnikom w marcu 2026 r. Spółka kolejowa zakłada możliwość skrócenia tego terminu i udostępnienie infrastruktury dla przewoźników w grudniu br. Terminy dotyczą udostępnienia linii dla ruchu trakcją spalinową. Jazda pociągami elektrycznymi będzie możliwa po uzyskaniu dopuszczenia do podsystemu „Energia” z Urzędu Transportu Kolejowego. Wartość prac na tym odcinku wynosi 876 mln zł netto (1,077 mld zł brutto) ze środków Krajowego Planu Odbudowy.(PAP)
ali/ pad/
