Podróż pociągiem z Ełku do Olsztyna ma trwać krócej niż 2 godz.
PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) S.A. poinformowały w czwartek, że umowa na budowę nowych podstacji trakcyjnych na trasie Ełk-Giżycko-Korsze opiewa na 233 mln zł netto. Pieniądze pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy.
"Podstacje trakcyjne dostarczą energię elektryczną do zasilania sieci trakcyjnej. Umożliwią one dostosowanie trasy do wyższej prędkości, do 160 km na godz. Do tej pory pociągi na tej trasie jeździły z prędkością 80 km na godz." - poinformował PAP Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP PLK. Dodał, że pozwoli to skrócić podróż z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko o ok. 50 minut. "Czas przejazdu planowany po pracach to poniżej 2 godz., przed modernizacją ten czas wynosił ponad 3 godziny" - wskazał.
W ramach podpisanej w czwartek umowy nowe podstacje trakcyjne zostaną zbudowane w Woszczelach, Wydminach, Giżycku, Martianach i Linkowie.
Janduła dodał, że dzięki nowym miejscom zasilania powstającej właśnie sieci trakcyjnej na linii kolejowej z Ełku do Olsztyna trasę tę będzie mogło pokonywać więcej pociągów. "To pozwoli również uzyskać wyższą i stabilną prędkość przejazdu dla pociągów pasażerskich do 160 km na godz. oraz pociągów towarowych do 120 km na godz." - podano w komunikacie PKP PLK.
Przebudowa trasy Ełk – Giżycko – Korsze trwa od marca 2022 roku. PKP PLK podało, że na 30 kilometrach długości (z 50 km całej trasy) wykonawca ułożył już nowy tor i zamontował słupy, na których rozwieszona zostanie sieć trakcyjna. "Na stacji w Giżycku jest już konstrukcja nowego przejścia pod torami i budowane są konstrukcje peronów. Nowe platformy powstają również w Starych Juchach, Wydminach, Siedliskach i Woszczelach. Perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się" - poinformowano w komunikacie.
Modernizacja drugiego odcinka tej trasy - od Giżycka do Korsz - zaczęła się jesienią ubiegłego roku. PKP PLK przekazały, że wykonawca gromadzi materiały i dokonuje rozbiórki starych elementów torów i konstrukcji peronów. Rozpoczęła się budowa pierwszych obiektów inżynieryjnych – mostu w Giżycku i przepustów na odcinku Giżycko – Kętrzyn. Budowany jest peron na przystanku Niegocin-Wilkasy.
Trasa z Ełku do Korsz liczy ok. 100 km; dotychczas nie była ona zelektryfikowana.
W ramach trwających prac ma powstać 14 stacji i przystanków, perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W ramach inwestycji wymienione będą tory oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym, budowane są nowe mosty i wiadukty. Lokalne centrum sterowania ruchem pociągów powstanie w Korszach.
Realizacja całego projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją” została zaplanowana do I kwartału 2026 roku. Wartość zadania, które realizuje firma Aldesa na odcinku Ełk – Giżycko to 649 mln zł netto. Dofinansowanie unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi 499 mln zł. Wartość prac, które realizuje firma Torpol na odcinku Giżycko – Korsze to 876 mln zł netto; te prace są finansowane z Krajowego Planu Odbudowy. (PAP)
Autorka: Joanna Kiewisz-Wojciechowska
jwo/ pad/