Za 457 mln zł firma PORR rozbuduje odcinek DK16 Barczewo-Biskupiec
Jak przekazali w komunikacie drogowcy, budowę funkcjonującej obecnie DK16 odcinka Barczewo – Biskupiec zakończono w 2010 roku. Obecnie dobudowana zostanie do niej druga jezdnia oraz przebudowane konstrukcje niektórych odcinków, co dostosuje trasę do parametrów drogi ekspresowej. Wybudowane zostaną także dodatkowe jezdnie umożliwiające obsługę przyległych terenów.
Prace obejmą trasę o długości 18,2 km wraz z odcinkami węzłowymi w Kromerowie oraz Biskupcu. Powstanie również obwód utrzymania drogi ekspresowej w rejonie węzła Biskupiec oraz Miejsca Obsługi Pasażera w okolicy Nowego Marcinkowa.
Według drogowców, w trakcie prowadzonych prac wykonawca w maksymalnym stopniu wykorzysta destrukt asfaltowy pozyskany z rozbiórki istniejącej DK16 i ponownie wbuduje go w nową nawierzchnię przy zachowaniu wysokich parametrów jakościowych. Zastosowane zostanie samowystarczalne oświetlenie węzłów wykorzystujących odnawialne źródła energii.
Wykonawca będzie miał 39 miesięcy na przeprowadzenie robót; kierowcy pojadą przebudowaną drogą w połowie 2028 r.
Po opracowaniu dokumentacji złożony zostanie wniosek o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Uzyskanie jej pozwoli rozpocząć prace budowlane, a dla dotychczasowych właścicieli nieruchomości rozpocznie się procedura odszkodowawcza.
Podpisana w czwartek umowa to część z przewidzianych działań na blisko 30-kilometrowym odcinku obecnej DK16 pomiędzy Olsztynem i Biskupcem. Trwa procedura przetargowa dla ponad 11-kilometrowego odcinka S16 Olsztyn Wschód – Barczewo.
W budowie jest odcinek Borki Wielkie – Mrągowo, który ma być ukończony w III kwartale tego roku. Na etapie prac przygotowawczych znajduje się odcinek Mrągowo – Ełk - obecnie trwa analiza pisma Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w sprawie przebiegu tej trasy w wariancie C.
Ekspresowa szesnastka połączy najważniejsze ośrodki północno-wschodniej Polski: Suwałki, Augustów, Ełk, Mrągowo, Olsztyn, Iława i Ostródę z drogami wiodącymi na północ i południe. Stanowić będzie główny kanał transportowy regionu dla firm. Umożliwi też łatwiejszy dojazd dla ruchu turystycznego. (PAP)
autor: Agnieszka Libudzka
ali/ malk/