Olsztyn uzyskał ponad 3,1 mln zł na usuwanie skutków cyberataku
Jak przekazali olsztyńscy urzędnicy, w czerwcu hakerzy zaatakowali olsztyńską infrastrukturę teleinformatyczną. "Trwają skomplikowane i wielowątkowe prace, których celem jest przywrócenie działania systemu sterowania transportem, działania wspomoże wsparcie udzielone przez CERT NASK"- podkreślili.
"W toku współpracy z wyspecjalizowanymi instytucjami uzyskaliśmy wsparcie finansowe z Funduszu Wsparcia Jednostek Samorządu Terytorialnego. Instytut badawczy NASK uznał, że spełniliśmy warunki przyznania takiego dofinansowania. Do Olsztyna trafiło nieco ponad 3,1 mln zł"- powiedział prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz.
Dyrektor Centrum Informatycznego Usług Wspólnych Olsztyna Paweł Witkowski podkreślił, że pieniądze pozwolą na zlecenie usług zewnętrznych w zakresie odtworzenia utraconych bądź zaszyfrowanych danych. "Poza tym pozyskamy wsparcie eksperckie w zakresie systemów teleinformatycznych oraz pozyskania niezbędnej infrastruktury, która na tę chwilę jest dla nas niedostępna"- dodał.
O cyberataku niezwłocznie zostały poinformowane odpowiednie służby, które prowadzą czynności w tej sprawie. Atak został zgłoszony m.in. na policję, do właściwych służb związanych z bezpieczeństwem Internetu. Nie stwierdzono wycieku danych osobowych.
Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie informuje na swych stronach internetowych, że w wyniku ingerencji osób trzecich w infrastrukturę IT, czasowo nie działa centralny system sterowania ruchem, nie działają także biletomaty mobilne i stacjonarne, ograniczony jest również dostęp do informacji pasażerskiej.
Aktualnie osoby korzystające z komunikacji miejskiej mogą nabyć bilety w formie papierowej w kioskach lub sklepach.
Od poniedziałku do piątku w trybie specjalnym prowadzona jest sprzedaż biletów w wersji papierowej, w tym papierowych biletów okresowych (30-dniowych, miesięcznych) w Punkcie Obsługi Klienta ZDZiT przy ul. Knosały (godz. 8-15.30), POK Centrum przy al. Piłsudskiego (godz. 10-17) oraz POK Jaroty przy skrzyżowaniu ulic Witosa/Kanta (godz. 10-17). Zakup biletów miesięcznych za pośrednictwem Olsztyńskiej Karty Miejskiej jest wstrzymany do odwołania.
Ponadto bilety w pełnym zakresie dostępne są poprzez aplikacje mobilne, takie jak MoBilet, Zbiletem.pl, SkyCash czy mPay. (PAP)
autor: Agnieszka Libudzka
ali/ apiech/